HTML

Egy hajó kalandjai a Balatonon

Friss topikok

  • Attlas: 1-2 kép a "remek" időre (6°C 90%RH) időzített takarításról: indafoto.hu/attlas/20110327_takaritas ... (2011.04.06. 00:05) 2011.04.02 - Szezonkezdés
  • Attlas: Egy kis pontosítás: "Nem tudom azt se, melyikünk, de ismerte a XI. Kerületi Vitorlás Egyesületet, ... (2011.01.08. 22:53) Hogyan kezdődött? – Eredettörténet
  • p215: Nem illik pl. a nemzeti lobogót más lobogóval közös "rúdra" húzni. Versenyben lévő hajón nem illik... (2010.12.09. 14:42) A köszönés
  • Balatonrajongó: Nagyon tetszett a bejegyzés! A www.balatoniwiw.hu oldalon blogíró verseny indult egyedi nyereményé... (2010.09.22. 10:11) Levelek a múltból - Félszigetkerülő

Naptár

május 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Linkblog

Szezon után – az Aero-rig

2010.12.18. 19:23 Postal Dude

Az idei vitorlásszezon véget ért, a téli holtidő az ilyenen tematikus blogoknak is a gyakran a téli álmot jelenti, hiszen nincsenek új versenyek, túrák, kalandok. Úgy érzem, hogy sokminden van a fejemben, amit megóvnék az enyészettől azzal, hogy postot gyártok belőle, ezért nem célom a blog pihentetése. Most lehetőség van kibontani témákat, melyekre nem jut idő a főszezonban. Remélem, az uborkaszezon irományai nem lesznek unalmasabbak, mint a konkrét történéseket taglaló eddigi írások.


Csapjunk is bele!


Az első „szezon utáni” írás egy talányról és annak megoldásáról szól. Az Adrián, a  rogoznicai kikötőben láttam egy kidaruzott, illetve egy kikötött hajót, olyan riggel, amilyet még nem láttam korábban se a balcsin, se tengereken, sem pedig az interneten.

A neten sehol nem találtam ilyen riggről képet, pedig számtalan vitorláshajó-eladó, kölcsönző weboldalt néztem végig. A google-ba se lehet mit beírni, pedig megpróbáltam, olyan meg nincs, hogy lerajzolom, feltöltöm a képet és hasonlókat keressen valami algoritmus.  Egyszerűen semmit setaláltam, így a sailing-hu egyik fórumában tettem fel kérdésem (230sz. bejegyzés).

 

"Sziasztok!
Nyáron az adrián láttam ilyen rigget, tudja esetleg valaki, hogy mi a neve? Mi az előnye, hátránya? Gondolom annyira nem válhatott be, mert akkor sokkal jobban elterjedt volna. Sehol nem találok róla semmit sem!

http://kepfeltoltes.hu/view/101216/17_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

http://kepfeltoltes.hu/view/101216/19_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

http://kepfeltoltes.hu/view/101216/22_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Előre is köszönöm a válasz(okat)!

Üdv,

Attila (Marlin)"

Az első válaszra nem kellett sokat várni, Sz.Laci kb 1 perc múlva jött is a hasznos válaszzal: „aero rig

Manfred Curry-nek volt ilyen a Aero nevü hajóján már

http://www.yacht.de/pdf/portraet_manfred_curry_y0708.pdf

Üdv
Sz.Laci”

Innentől már könnyű dolgom volt, már tudtam, hogy ezt Aero-rig –nek hívják! Rákeresve persze egy csomó találatot kaptam már, képeket is.
Két óra sem telt el, Belo is válaszolt, a modellhajóknál ez bevált cucc.

„Modellvitorlázásban szokták használni ezt a cuccot ott úgy hívják, hogy swing rig.Az előnye az, hogy bőszelekben látványosan gyorsabb a hajó. De a kezelése sok szempontból macerás...”

A modelleknél én is láttam, hogy a fock-nak van baumja, de csak olyanokat néztem közelről, amelyeknél az külön mozoghat, nem így egybeépítve.

Előnye ki is derül ebből a cikkből, melyet Sz.Laci is linkelt, de megtaláltam én is:

http://www.john-shuttleworth.com/Articles/52AeroDesign.html

Tehát minél nagyobb a látszólagos szél iránya, annal hatékonyabb ez a szerelés a "standard", gondolom sloop vagy cutter riggel szemben.

Hátránya nem derül ki számomra, de a spinnakerhúzás érdekes művelet lehet (ha egyáltalán szükség van rá), nem beszélve a szerkezet nagy tömegéről. Egy ilyet alátámasztani és megtartani sokkal nagyobb kihívás lehet, mint egy "egyszerű" árbócot.

Sz.Laci-nak és Belo-nak itt is köszönöm válaszát.

 

Szólj hozzá!

Címkék: adria 2010

A bejegyzés trackback címe:

https://marlin.blog.hu/api/trackback/id/tr982524568

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása