Az idei vitorlásszezon véget ért, a téli holtidő az ilyenen tematikus blogoknak is a gyakran a téli álmot jelenti, hiszen nincsenek új versenyek, túrák, kalandok. Úgy érzem, hogy sokminden van a fejemben, amit megóvnék az enyészettől azzal, hogy postot gyártok belőle, ezért nem célom a blog pihentetése. Most lehetőség van kibontani témákat, melyekre nem jut idő a főszezonban. Remélem, az uborkaszezon irományai nem lesznek unalmasabbak, mint a konkrét történéseket taglaló eddigi írások.
Csapjunk is bele!
Az első „szezon utáni” írás egy talányról és annak megoldásáról szól. Az Adrián, a rogoznicai kikötőben láttam egy kidaruzott, illetve egy kikötött hajót, olyan riggel, amilyet még nem láttam korábban se a balcsin, se tengereken, sem pedig az interneten.
A neten sehol nem találtam ilyen riggről képet, pedig számtalan vitorláshajó-eladó, kölcsönző weboldalt néztem végig. A google-ba se lehet mit beírni, pedig megpróbáltam, olyan meg nincs, hogy lerajzolom, feltöltöm a képet és hasonlókat keressen valami algoritmus. Egyszerűen semmit setaláltam, így a sailing-hu egyik fórumában tettem fel kérdésem (230sz. bejegyzés).
"Sziasztok!
Nyáron az adrián láttam ilyen rigget, tudja esetleg valaki, hogy mi a neve? Mi az előnye, hátránya? Gondolom annyira nem válhatott be, mert akkor sokkal jobban elterjedt volna. Sehol nem találok róla semmit sem!
http://kepfeltoltes.hu/view/101216/17_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
http://kepfeltoltes.hu/view/101216/19_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
http://kepfeltoltes.hu/view/101216/22_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
Előre is köszönöm a válasz(okat)!
Üdv,
Attila (Marlin)"
Az első válaszra nem kellett sokat várni, Sz.Laci kb 1 perc múlva jött is a hasznos válaszzal: „aero rig
Manfred Curry-nek volt ilyen a Aero nevü hajóján már
http://www.yacht.de/pdf/portraet_manfred_curry_y0708.pdf
Üdv
Sz.Laci”
Innentől már könnyű dolgom volt, már tudtam, hogy ezt Aero-rig –nek hívják! Rákeresve persze egy csomó találatot kaptam már, képeket is.
Két óra sem telt el, Belo is válaszolt, a modellhajóknál ez bevált cucc.
„Modellvitorlázásban szokták használni ezt a cuccot ott úgy hívják, hogy swing rig.Az előnye az, hogy bőszelekben látványosan gyorsabb a hajó. De a kezelése sok szempontból macerás...”
A modelleknél én is láttam, hogy a fock-nak van baumja, de csak olyanokat néztem közelről, amelyeknél az külön mozoghat, nem így egybeépítve.
Előnye ki is derül ebből a cikkből, melyet Sz.Laci is linkelt, de megtaláltam én is:
http://www.john-shuttleworth.com/Articles/52AeroDesign.html
Tehát minél nagyobb a látszólagos szél iránya, annal hatékonyabb ez a szerelés a "standard", gondolom sloop vagy cutter riggel szemben.
Hátránya nem derül ki számomra, de a spinnakerhúzás érdekes művelet lehet (ha egyáltalán szükség van rá), nem beszélve a szerkezet nagy tömegéről. Egy ilyet alátámasztani és megtartani sokkal nagyobb kihívás lehet, mint egy "egyszerű" árbócot.
Sz.Laci-nak és Belo-nak itt is köszönöm válaszát.