A tőkesúly a hajó egyik legfontosabb része, a stabilitás alapja. A lehető legerősebben kötődik a hajó testéhez, a legvégső, legutolsó esetben törik le róla. Elméletben...
Áprilisban le kellett vizsgáztatni a hajót, 5 év telt el az utolsó vizsga óta. A lellei BHRT-ben került sor az ellenőrzésre. Ezen ellenőrzés, legnagyobb meglepetésemre nem merült ki a formalitásokban, nem csak a mentőmellények számát és a poroltó szavatosságát ellnőrizték, mint 2005-ben Siófokon, hanem megnézték az árbóc rögzítését, járatták a motort, forgatták a kormánylapátot és leellenőrizték a tőkesúly rögzítését is.
Itt kezdődtek a problémák. Sajnos a korábbi esők miatt kis fenékvíz vette körül a csavarokat, amik ráadásul eléggé korrodáltak voltak. Emiatt a vizsgát sajna csak egy évre kaptam meg az öt helyett, hozzáteszem teljesen jogosan. A tőkesúly létfontosságú, ha leszakad, vitorlákkal de talán még nélkülük is borulna a hajó, el is süllyednénk, hiszen alul is ömlene be a víz. Szóval a dolog engem is aggasztott, de szezon közben a javítás szinte lehetetlen, utána is iszonyatosan nagy szívás. Ráadásul a korrózió évek beázásainak eredménye, eddig is tartottak a csavarok, persze kérdés, hogy meddig tartanak még. Zoli mindig mondta, hogy ezek a csavarok nem halnak meg oly hamar, de hétvégén azt is hozzátette, hogy előbb vagy utóbb persze óhatatlan a rögzítés javítása. Terveztük egy ideje, hogy megkapirgáljuk a csavarokat, megnézzük milyen az állapotuk.
Marlin merülése 170 cm, ebből kb 30 a hajótest, a többi a tőkesúly. A bulbás kiel 700 kg., el leget képzelni, mekkora erő hat az 5 db. rögzítési pontra, főleg amikor dől a hajó. Ez fel van laminálva a hajótest aljára. Az ólom valami fémhálós cuccba van beleöntve, ebből lógnak ki a tartórudak. Iszonyatos szívás (és pénz) lehet ennek szétbombázása, rendbetétele.
Egyenlőre, amit tettünk, az az, hogy kicsit megcsiszoltunk pár csavart, lefotóztuk őket. A képeket Zoli elküldi egy smerősének, aki tőkesúlguru, az FPC30-asokra is készít kielt, ráadásul egy pár éve egy adriai versenyen szerencsétlenül járt Bavária vizsgálatához is felkérték szakértőnek. Remélem a képek alapján meg tudja mondani, hogy időzített bombával vitorlázunk-e vagy a szezon esetleg a köv. szezon után kell-e nekiesni a tőkesúlynak.
Bizakodó vagyok, de egy kicsit elkeseredett is. Nem szeretném feleslegesen kockáztatni biztonságunkat, de ugye egy év műszaki érvényességet kaptunk, a szezonban (és korábban) sem volt gond a felfüggesztéssel. Bár ez szerintem előjel nélkül, hirtelen szakad le, ha leszakad.
A legrosszabb, hogy az egyik csavar az árbócalátámasztás alatt van, tehát roppant körülményes a hozzáférés, valószínűleg az alátámasztás is masszívan be van építve, azt is ki kell kapni, ha neki kell esni a szerkezetnek.
Most várunk a szakvéleményre és próbálunk a szélre, a csodálatos tájra, a jó borokra és társaságra koncentrálni a rozsdás csavarok helyett. Nem könnyű.