HTML

Egy hajó kalandjai a Balatonon

Friss topikok

  • Attlas: 1-2 kép a "remek" időre (6°C 90%RH) időzített takarításról: indafoto.hu/attlas/20110327_takaritas ... (2011.04.06. 00:05) 2011.04.02 - Szezonkezdés
  • Attlas: Egy kis pontosítás: "Nem tudom azt se, melyikünk, de ismerte a XI. Kerületi Vitorlás Egyesületet, ... (2011.01.08. 22:53) Hogyan kezdődött? – Eredettörténet
  • p215: Nem illik pl. a nemzeti lobogót más lobogóval közös "rúdra" húzni. Versenyben lévő hajón nem illik... (2010.12.09. 14:42) A köszönés
  • Balatonrajongó: Nagyon tetszett a bejegyzés! A www.balatoniwiw.hu oldalon blogíró verseny indult egyedi nyereményé... (2010.09.22. 10:11) Levelek a múltból - Félszigetkerülő

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Linkblog

Tőkesúly

2010.06.30. 14:36 Postal Dude

A tőkesúly a hajó egyik legfontosabb része, a stabilitás alapja. A lehető legerősebben kötődik a hajó testéhez, a legvégső, legutolsó esetben törik le róla. Elméletben...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Áprilisban le kellett vizsgáztatni a hajót, 5 év telt el az utolsó vizsga óta. A lellei BHRT-ben került sor az ellenőrzésre. Ezen ellenőrzés, legnagyobb meglepetésemre nem merült ki a formalitásokban, nem csak a mentőmellények számát és a poroltó szavatosságát ellnőrizték, mint 2005-ben Siófokon, hanem megnézték az árbóc rögzítését, járatták a motort, forgatták a kormánylapátot és leellenőrizték a tőkesúly rögzítését is.

Itt kezdődtek a problémák. Sajnos a korábbi esők miatt kis fenékvíz vette körül a csavarokat, amik ráadásul eléggé korrodáltak voltak. Emiatt a vizsgát sajna csak egy évre kaptam meg az öt helyett, hozzáteszem teljesen jogosan. A tőkesúly létfontosságú, ha leszakad, vitorlákkal de talán még nélkülük is borulna a hajó, el is süllyednénk, hiszen alul is ömlene be a víz. Szóval a dolog engem is aggasztott, de szezon közben a javítás szinte lehetetlen, utána is iszonyatosan nagy szívás. Ráadásul a korrózió évek beázásainak eredménye, eddig is tartottak a csavarok, persze kérdés, hogy meddig tartanak még. Zoli mindig mondta, hogy ezek a csavarok nem halnak meg oly hamar, de hétvégén azt is hozzátette, hogy előbb vagy utóbb persze óhatatlan a rögzítés javítása. Terveztük egy ideje, hogy megkapirgáljuk a csavarokat, megnézzük milyen az állapotuk.

Marlin merülése 170 cm, ebből kb 30 a hajótest, a többi a tőkesúly. A bulbás kiel 700 kg., el leget képzelni, mekkora erő hat az 5 db. rögzítési pontra, főleg amikor dől a hajó. Ez fel van laminálva a hajótest aljára. Az ólom valami fémhálós cuccba van beleöntve, ebből lógnak ki a tartórudak. Iszonyatos szívás (és pénz) lehet ennek szétbombázása, rendbetétele.

Egyenlőre, amit tettünk, az az, hogy kicsit megcsiszoltunk pár csavart, lefotóztuk őket. A képeket Zoli elküldi egy smerősének, aki tőkesúlguru, az FPC30-asokra is készít kielt, ráadásul egy pár éve egy adriai versenyen szerencsétlenül járt Bavária vizsgálatához is felkérték szakértőnek. Remélem a képek alapján meg tudja mondani, hogy időzített bombával vitorlázunk-e vagy a szezon esetleg a köv. szezon után kell-e nekiesni a tőkesúlynak.

Bizakodó vagyok, de egy kicsit elkeseredett is. Nem szeretném feleslegesen kockáztatni biztonságunkat, de ugye egy év műszaki érvényességet kaptunk, a szezonban (és korábban) sem volt gond a felfüggesztéssel. Bár ez szerintem előjel nélkül, hirtelen szakad le, ha leszakad.

 A legrosszabb, hogy az egyik csavar az árbócalátámasztás alatt van, tehát roppant körülményes a hozzáférés, valószínűleg az alátámasztás is masszívan be van építve, azt is ki kell kapni, ha neki kell esni a szerkezetnek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Most várunk a szakvéleményre és próbálunk a szélre, a csodálatos tájra, a jó borokra és társaságra koncentrálni a rozsdás csavarok helyett. Nem könnyű.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: probléma rozsda műszakivizsga korrózió tőkesúly

A bejegyzés trackback címe:

https://marlin.blog.hu/api/trackback/id/tr932120945

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása